Parkinson

Angående Parkinson så bör "ni som känner mig" veta att min pappa har sjukdomen parkinson.
Parkinson är en sjukdom som orsakas av att nervcellerna i hjärnan som producerar dopamin bryts ned.

Huvudsakliga besvär är långsamhet, skakningar och stelhet. Sjukdomssymtomen kan dock effektivt behandlas med läkemedel. Regelbundna vanor och motion gör det lättare att klara det dagliga livet.
Parkinsons sjukdom drabba oftast äldre männsikor vid 50 års åldern, men min pappa är 38 år!
och han är Sveriges yngsta som har den sjukdomen, och det har ett långsamt förlopp.

De huvudsakliga symtomen är att dina rörelser blir långsammare och att du kan få svårt att starta en rörelse. Skakningar eller darrningar, muskelstelhet och sämre balans hör också till symtomen.

Efter några års sjukdom är det vanligt att bli nedstämd och tappa initiativförmågan.

Symtomen kommer smygande och förvärras med tiden. De varierar mycket från person till person.
Vissa har stora besvär av skakningar, medan andra inte har skakningar alls.

här är Michael J. Fox han som spelar "tillbaka till framtiden filmerna" han har parkinson
Här är ett exempel på hur de kan bli då man har parkinson.

http://www.youtube.com/watch?v=o8lsjfjgAA8

Här kommer en till film:

http://www.youtube.com/watch?v=ECkPVTZlfP8


Kommentarer
Postat av: Anonym

min pappa <3

2010-11-10 @ 22:23:22
Postat av: Anna (Grannen)

tänker på er!

2010-11-11 @ 17:02:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0